– גלובס – 

במקום להסתמך על המלצות אנונימיות שחלקן שקריות, Yotpo מאפשרת לקבל המלצות מחברים ומכרים – ע”י תוסף לאתרי מסחר שמהווה מעין פלטפורמה חברתית שמאפשרת להוסיף ולקרוא ביקורות מחברים

אתם מתכננים חופשה מחפשים אחר בית המלון האולטימטיבי או מסעדה מומלצת בעיר, קוראים את הביקורות עליהם באינטרנט ומקבלים תחושה טובה, אך בפועל – כשמגיעים אל היעד – המציאות שונה לגמרי. את אותה תחושה מאכזבת חוו תומר תגרין ועומרי כהן, כשחיפשו לקנות מצלמה דיגיטלית ליום ההולדת של חבר שלהם. תגרין לא הבין בתחום אך הביקורות שקרא הביאו אותו לרכוש דגם מסוים, ובפועל, החבר טען שהמצלמה הייתה גרועה. “כשחזרתי לאתר שבו קראתי את הביקורות, ראיתי שהיו שם ביקורות של משתמשים כמו John123 והשאלה אם הם בכלל אמיתיים או לא ואם בכלל הייתי צריך להקשיב להם”, מספר תגרין.

תחושת האכזבה של תגרין וכהן, שהכירו במסגרת לימודי הנדסת חשמל ומדעי המחשב באוניברסיטת תל אביב, הובילה את השניים להקמת חברת Yotpo ולפתח פלטפורמה שתסייע לרוכש לקבל קצת תובנות מאחורי הביקורות שהוא קורא. “אנחנו רוצים לשנות את הליך קבלת ההחלטות במהלך הקניות באינטרנט”, מסביר תגרין.

המוצר של החברה הוא פלאג-אין (תוסף) שמתווסף לאתרי מסחר ומהווה מעין פלטפורמה חברתית שמאפשרת להוסיף ביקורות ולקרוא כאלה מאנשים אמיתיים ומאנשים שמכירים. כך, ניתן להתחבר באמצעות פייסבוק, טוויטר ורשתות חברתיות נוספות ולראות ביקורות של אנשים שונים, כולל רמת הקשר שלהם אליכם – אם בכלל.

המחשבה העומדת מאחורי Yotpo היא שגולש יעדיף לסמוך על חוות הדעת של חבריו או אנשים אחרים שהוא מכיר במישרין או בעקיפין, מאשר על מישהו אנונימי. לדברי תגרין, מחקרים מראים שהסיכוי לרכוש מוצר עולה פי 12 כשהביקורת מגיעה ממישהו שאתה מכיר, לעומת מישהו אנונימי לגמרי.

החברה פועלת מול פלטפורמות מסחר כמו של חברת מג’נטו הישראלית וכן מאפשרת התקנה חינמית של הפלאג-אין. “אנחנו עובדים מרמה של עסק קטן ועד לעסקים שמוכרים ב-50 מיליון דולר”, אומר תגרין. 70% מלקוחות החברה מגיעים מארה”ב לצד מדינות אחרות דוגמת צרפת, איטליה והפיליפינים.

לפלטפורמת הביקורות של Yotpo יש מספר מטרות. אחת מהן היא פשוט להעלות את כמות הביקורות שהמשתמשים מוסיפים. כך, 14 יום לאחר שגולש מבצע רכישה באתר מסוים, החברה שולחת אליו מייל שמבקש ממנו לכתוב ביקורת על המוצר שרכש. כדי להקל על התהליך, אף ניתן לכתוב את הביקורת כתגובה למייל. בנוסף, העסק יכול לשתף את הביקורת בחשבון הפייסבוק והטוויטר שלו, כולל תודה אישית לגולש שהעלה את הביקורת, וכך לייצר אימפקט ויראלי.

מהצד של הגולש, הפלטפורמה מעניקה ביטחון רב יותר ביכולת לסמוך על הביקורות. לדברי תגרין, ישנן כמה דרכים לבדוק אם המבקר הוא אדם אמיתי: קודם כל מי שחיבר את המייל או חשבון הרשת החברתית שלו או מי שענה למייל שנשלח 14 יום לאחר הרכישה.

עם זאת, מי שירצה לשמור על האנונימיות שלו בבואו להשאיר ביקורות יוכל לעשות זאת, אך הביקורת תזכה לדירוג נמוך יותר לעומת הגרף החברתי של המשתמש שמקדם ביקורות של חברים, חברים של חברים ואנשים שקשורים למעגלים החברתיים. “בסופו של דבר, אנחנו רוצים להגיע למצב שלא יהיו ביקורות מזויפות אלא כאלה שהגולש יכול לסמוך עליהן”, מסכם תגרין.

מודל כלכלי
“כרגע אנחנו מפוקסים על שיפור המוצר והערך אבל בהמשך נבחן מספר מודלים כמו מנוי חודשי, תשלום פר ביקורת או מכירת המידע החברתי לאתרים או למפרסמים”.

משמעות השם
“אמנם זה נשמע כמו התחלה של קללה ברוסית אבל אלה ראשי תיבות של הסלוגן שלנו: Your Opinion, The Public Opinion.

Yotpo‏
‎שנת הקמה: 2011
מייסדים: תומר תגרין ועמרי כהן
תחום פעילות: פלטפורמה חברתית לכתיבת ביקורות
היקף גיוס: 2.2 מיליון דולר
משקיעים: רודיום, פלוס ונצ’רס, זוהר גילון, 2‏Bangels, tron capital‏ וגנדיר

Read more

Skip to content